Petak 20. 4. 2018.
00:11
O. Đoković - Vesti A

Naših prvih 25 godina (26): Do Sarajeva preko pola Evrope

Bio je 8. januar 1996. godine. Drugi dan pravoslavnog Božića i rođendan Olge Đoković, proslavljene jugoslovenske reprezentativke u košarci, koja je 10 godina nosila dres sa nacionalnim grbom, a sa francuskim Klermon-Feranom osvojila i šampionski venac te zemlje. Olga je bila i novinarka sarajevskog "Oslobođenja" koju su, nakon dve godine muka, iz ratnog pakla 1994. izbavili francuska televizija i njene koleginice iz kluba.

O.Đoković
Golgota među koferima: Olga Đoković

Najkraće je najskuplje

U njenom pustom izbegličkom stanu zazvonio je telefon. Javile su se iz Frankfurta njene kolege, Sarajlije, novinar i urednik Zoran Čadež i poznati fotoreporter Branko Popović, i pozvali je da sarađuje sa "Vestima". Kako tada, tako do danas. Za ovu priliku, evo jednog njenog pomalo humornog opisa putovanja avionom od Pariza - gde stalno živi već više od 20 godina - do Sarajeva, u posetu svojima. Slika je to koju su sigurno doživeli mnogi naši ljudi koji žive daleko od otadžbine.

- Najkraće je najduže i najskuplje. Ispalo je tako bar što se tiče jednog putovanja od Pariza do Sarajeva krajem 2012. godine - zapisala je Olga Đoković.
- Bližila se slava Sveti Nikola. Dve sestre udovice, teško bolesne, obe u krevetu. Ja, kao treća, uvek su me, da oprostite, zvali "isprdak" - ono što je roditeljima, možda i neplanirano, došlo nakon više godina pauze - pa je red na meni, ovako živahnoj, da sestrama omogućim slasnu porodičnu trpezu.

I, krenem. Austrija erlajnzom dođem od Pariza do Beča. Bez problema.

Čekam, čekam, nikako da nas pozovu na ukrcavanje. Čekaju, naravno, i drugi. Ja pitoma, samo merkam, dok oni oko mene sve nemirniji... Tu je i lepa mlada crnokosa damica, narandžasti joj džemperčić, lako ju je primetiti. Prevode nam konačno: tehnički problem, nema drugih aviona, spavaćemo u Beču.

Opet čekanje. Šalter je jedan, nas - najmanje 200. Ponudiše mi da se odlučim gde ću: u Beograd gde treba provesti celi sutrašnji dan. Ili u Tel Aviv - ne znam šta ću ni tamo. Ili u Istanbul - odatle se, kažu, u Sarajevo stiže popodne. Za Istanbul se odluči i ona damica u narandžastom džemperu, Anastazija joj ime, nek je Bog poživi. U Istanbul ću i ja.

Tek nekoliko sati kasnije uručiše nam torbice sa svakojakim putničkim malopotrepštinama: tu je i majica za spavanje, i ogledalce da se sebi divim, i turpijica, valjda da kandže istupim, i objasniše gde je hotel...

Beogradski harač

Na ovom putu naučih da nije gotovo kad je gotovo. Trebalo je natrag do Pariza. Zaksinoć - magla, nema aviona. Preksinoć - opet magla, nema aviona. Sinoć - nije magla, ali beogardski avion ne dođe - znači, ujutro nemam sa čim do Beograda. U dva sata posle ponoći uđem u taksi. Pravac Beograd. Magla, serpentine, hoće duša na nos da izađe... Na ulazu u Beograd, moj taksista koji, navodno, ne poznaje Beograd, zaustavi lokalnog kolegu, mislim, hoće za pravac da ga upita, a oni časkom prebaciše moj prtljag iz kola u kola, adio, i - do hotela "Slavija". Naravno, tu vožnju sam platila dodatno. U nastavku, preko Beča do Pariza. E, što sam imala sreće: stigla za Novu godinu, a kako je krenulo - mogla sam i za Uskrs.

Auuu, kakav hotel! Super! Super i večera, ima i ptičjeg mleka - plaća se samo piće. Ja - pivo, Anastazija - vino, za susednim stolom Ahmed, inženjer, radi u Kuvajtu, pivar i on. E, što nam je bilo lepo! Bar za trenutak smo i zaboravili gde smo i kud smo krenuli...

I doručak super. Valjda je to bila priprema za sve što nam sleduje...

Dakle, pravac Istanbul. I tu smo, naravno, čekali, pa i dočekali avion za Sarajevo. Turkiš erlajnz zaposlio mnogo lepe stjuardese, kod njih sve vruće, tačnije, dele vruću hranu. Bravo, ima pive, ima vina. Anastazija i dalje nasmejana, vedra. Zeničanka je, 20 godina nastanjena u Hanoveru, udata za Nemca, sin nabrojao 23 godine, vlasnici super hotela, nedavno kod njih sastančila i obedovala Angela Merkel. Ma, Anastazija - za desetku, za stotku!

U visinama smo dva sata, revnosni pilot saopštava da smo nad Sarajevom. Prvi krug, drugi krug. Dole ne može! Magla!

Hajd' natrag u Istanbul. Za utehu, i dalje ima pive, ima vina...
Isti aerodrom, ali od malopre kao da je porastao - hodnici nepregledni, čini mi se manje uglancani, zakočili nekako i ja i moja torba. I opet red. Za razliku od bečkog, ovde je balkanski sistem, opisujem ga slikovito, joj, oprostite na nepristojnosti - "jebe lud zbunjenog".

Zanimljiva geografija

Nekako se stiže do pojedinačnog izjašnjavanja: hoćeš li sutra u Skoplje, Sofiju, Zagreb ili da se odomaćiš u Istanbulu? Ja pametna, glasno razrađujem da je najbolje biti što bliže odredišnoj tački - Sarajevu. Geografski gledano to je Zagreb, što većina novostečenih drugara zdušno prihvata. Ali, ne lezi vraže: jedino onima koji ostaju u Istanbulu kompanija Turkiš erlajnz plaća put do Sarajeva, svi ostali nek se snalaze iz svog novčanika. Meni slava Sveti Nikola, ne bih da se krstim u Istanbulu... Konačno, u sitne sate autobusom nas vode do hotela. Deluks hotel, ali i tu uz obavezno ohoho čekanje. Anastazija i dalje vesela i nasmejana. Tu smo upoznali i "čekačicu", Zeničanku Snežanu, živi u Kelnu, a i sarajevskog operskog pevača Dušana Bugarina (81). Upitam ja tada ove dve Zeničanke jesu li ikad bile u Istambulu. Bugarin ih je preduhitri odgovorom:

- Čuj, jesu li bile, pa, evo, dva puta u jednom danu...

Pade sekira u med

Stigosmo najzad do hotelske sobe u Zagrebu. Sve jezike govori, ali šta vredi kad smo u nju ušli oko tri sata po ponoći, a budili nas dva sata kasnije. Ko o kome, ja o Anastaziji. Ma, dobra Anastazija ko hleb. Nazva porodicu u Zenici, zet će po nju u Zagreb kolima, Zeničanki Snežani i meni "pade sekira u med", zaboravismo da smo već treći dan u istoj odeći... U Zagrebu, eto nama, na sreću, zeta iz Zenice!

Mene, krakatu, smestiše u prvi red, iza su dve Zeničanke i koferčina. One spavaju, ja sa zetom viceve razvlačim. Bi magle, i snega, i poledice, malo smo i zalutali, trajalo je, ali šta fali, stigli smo u Zenicu.

E, imam i ja zeta! Po magli došao iz Sarajeva, po mraku me našao na benzinskoj pumpi u Zenici, "odmornu i svežu poput ružinog pupoljka..."

I, kako zaključiti? Za jednu avionsku kartu - tri dana, pet zemalja (Francuska, Austrija, Turska, Hrvatska i BiH), plaćeni luksuzni hoteli, pilo se pivo i vino. Dobar aranžman, zar ne? A posledice? Ima ih. Zbog višestrukih prolazaka aerodromskih rentgen-kontrola, toliko sam se svikla na skidanje čizama da sad čim vidim vrata, pa i na ulazu u bilo koju radnju, ja čizme skidam.

SUTRA - Naših prvih 25 godina (27): Jakov i njegov javor

GUBITNIK
Saša Đorđević (48)
vaga24. 9. - 23. 10.
Potreban vam je neko da vas izvuče iz nevolje. Svesni ste da ste sami odgovorni za probleme u kojima se nalazite pa vam je neprijatno da se nekom poverite.
SAVET: potražite pomoć.
rak22. 6. - 22. 7.
Uzdrmaće vas porodičan razgovor na temu novca. Izbegnite ozbiljne diskusije jer mogu pasti teške reči. Lakša rekreacija je dobar izbor za kraj dana.
SAVET: smanjite obroke.
blizanci22. 5. - 21. 6.
Otvoreni ste za pregovore svake vrste. Iznesite svoje mišljenje staloženo, a ne usplahireno, jer vam preterana žustrina može biti uzvraćena na još gori način.